Vaikea nettiosoite

Verkko-osoitteet liittyvät erottamattomana ja olennaisena osana Internetiin. Osoitteen tehtävänä on viedä vierailija oikealle sivustolle. Se siis toimii samaan tapaan kuin katuosoitteet. Markkinointimielessä sivuston omistaja haluaa mahdollisimman ytimekkään, helposti muistettavan ja lyhyen osoitteen. Tällainen osoite jää helposti mieleen ja sitä on myös helppo markkinoida. Maailmalla yksinkertaisista ja lyhyistä verkko-osoitteista käydään kauppaa joskus suurillakin summilla. Vielä joitakin vuosia sitten ei ollut lainkaan tavatonta kuulla uutisista jonkun maksaneen nettiosoitteesta miljoonia. Viimeisin suurkauppa tehtiin russia.com-osoitteella, josta mysteerinen ostaja maksoi 1,5 miljoonaa dollaria. Tänä päivänä lyhyet osoitteet ovat erittäin haluttuja, mutta vaikeasti saatavia, sillä kaikki niin sanotut hyvät ja järkevät osoitteet on jo rekisteröity ja käytössä.

Kaikki sivustojen haltijat eivät näytä ymmärtäneen lyhyen ja ytimekkään osoitteen merkitystä. Helsingin kaupunki uutisoi avanneensa venäjäkielisen verkkosivuston osoitteessa http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki_ru?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Helsinki/ru/Etusivu. Siis, hetkinen, niin mitä? Osoitteessa, missä? Tsing, tsong, pling, plong? Kun näin tämän osoitteen, en kerta kaikkiaan ymmärtänyt, miksi ihmeessä tällaisia matoja markkinoidaan. Eihän kukaan opi tuollaista osoitetta ulkoa puhumattakaan siitä, että kirjoittaisi sen ensimmäisellä kerralla oikein. Osoite on mitä karmein esimerkki teknisestä jargonista, jolla ei ole mitään tekemistä käytettävyyden kanssa ja vielä vähemmän (mitä tuleekaan, kun ei mistään otetaan vielä vähemmän?) markkinoinnin kanssa. Uutisesta huomaa hyvin, miten pääkaupungin verkkosivustot ovat, sanoisinko lähes täysin, tekniikan käsissä. Markkinointiosastolla ei tunnu olevan mitään sanaa siihen, mitä ja miten kaupunki näkyy Internetissä.

Erittäin pienellä säädöllä yllä olevan osoitteen olisi voinut lyhentää esimerkiksi muotoon http://www.hel.fi/ru tai http://ru.hel.fi. Tästä helposti muistettavasta osoitteesta on helppo ohjelmallisesti siirtää vierailija tuohon kamalaan osoitehirvitykseen, mikäli se on aivan pakollista. Riittää, kun lisää .htaccess-tiedostoon uudelleenohjauksen. Tämän asetuksen tekeminen olisi vienyt aikaa tasan 23 sekuntia. Mutta uudelleenohjaus poistaa vain päänsäryn, se ei paranna varsinaista tautia. Helsingin kaupungin verkkosivustojen ongelmana ovat sivujen osoitteet, jotka määräytyvät kaikesta päätellen jonkin portaalisovelluksen ehdoilla. Varsinaisen taudin tässä aiheuttavat juuri nämä sovelluksen synnyttämät osoitteet, joita ohjelmiston valmistaja tuskin on tarkoittanut käytettäväksi sellaisinaan julkisesti. Näyttää kuitenkin siltä, että tämän portaalisovelluksen käyttöönotto on jäänyt puolitiehen ja sen asetukset ovat yhä tehdasarvoissaan. Sovelluksesta löytyy epäilemättä asetus, jolla järjestelmän leipomat rumat osoitteet saadaan muunnettua ymmärrettävään muotoon. Samalla poistuu vaara, että sivun niin sanottu sisäinen osoite muuttuu, jolloin lukemattomat kirjanmerkit menettävät merkityksensä.

Antaisin Helsingin kaupungille ja erityisesti verkkotoimitukselle risuja huonosta markkinoinnista Internetissä. Markkinointiosaston ja verkkotoimituksen sekä tietohallinnon tulisi koordinoida asioita keskenään. Venäjäkielisen sivuston osoite on samalla myös malliesimerkki taidottomuudesta monella alalla ja lisäksi siitä huokuu tietynasteinen välinpitämättömyys. Kukaan ei tunnu välittävän viestin perillemenosta vaan jokainen tekee vain oman osuutensa. Kaupunkilaisena minua harmittaa verovarojemme tuhlaaminen tällaiseen huonoon laatuun ja ammattitaidottomaan työhön.

Julkaistu tiistaina 23.2.2010 klo 3:45 Sivustot-luokassa avainsanoilla Internet, kaupunki, markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Cityhiihtäjä
Seuraava
Velaarinen nasaali