Sinivalkoinen jalanjälki

Erilaisten kulutussymbolien ennestään laaja kirjo on jälleen karttunut yhdellä uudella merkillä. Tuorein tulokas on Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteiskampanjaa kuvaava Sinivalkoinen jalanjälki -symboli, joka on hiljan ilmestynyt mukaan päivittäiseen markkinointiviestintään. Kuluttajat löytävät näitä erilaisia symboleita tavan takaa, kun on jo olemassa Avainlipputunnus, Design From Finland, Hyvää Suomesta, Sirkkalehti ja monet elintarvikkeissakin tutut alkuperää ja muita tuotteen ominaisuuksia ja etenkin kotimaisuutta korostavia merkintöjä. Merkkiviidakko alkaa olla jo melkoinen eikä niiden merkityksestä enää tahdo millään pystyä pitämään lukua saatikka että ymmärtäisi, miksi mikäkin merkki on tuotteen kylkeen sijoitettu.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tavoitteena on lisätä suomalaisten tuotteiden myyntiä. Merkillä viestitetään myös suomalaisesta suunnittelusta ja työstä tuotteiden taustalla sekä yritetään helpottaa kuluttajien mahdollisuuksia valita tuotteita, jotka edistävät suomalaista työtä. Vahvasti K-ryhmittymän myynninedistäjäksi leimautuva jalanjälkimerkki tuntuu entisestään sekoittavan kuluttajan pään kaupan hyllyjen välissä ja hukkuvan kaikenlaisten symbolien joukkoon. Tavoite on kuitenkin hyvä. Kulutettaessa kymmenen euroa kuukaudessa jalanjälkimerkillä varustettuihin tuotteisiin ja palveluihin syntyisi peräti 10 000 uutta työpaikkaa vuodessa.

Totuus ei kuitenkaan ole aivan näin yksinkertainen. Todellisuudessa perinteiset kauppaliikkeet ja erityisesti K-ryhmän liikkeet käyvät parhaillaan suurta rakennemuutosta Internetin mahdollistaman verkkokaupan puristuksessa. Viime viikolla Kesko uutisoi isoista saneerauksista, joiden seurauksena muun muassa monet Anttila-tavaratalot suljetaan ja Kodin ykkösen sisustusliikkeitä vähennetään. Samaan aikaan media ruoti Keskon pääjohtajan hulppeita eläke-etuja, jotka ovat kuin toiselta planeetalta eivätkä tahdo millään muotoa istua suomalaiseen arvomaailmaan tai käsityskykyyn. Pääjohtajan palkka ja tulospalkkiot olivat vuonna 2012 yhteensä noin 1 174 000 euroa vuodessa eli rapiat 97 800 euroa kuukaudessa. Jos tuonkin palkan vaikka vain puolittaisi, jäisi siitä johtajalle vielä reilu korvaus vaivoistaan ja toisella puoliskolla voisi palkata jopa parikymmentä työntekijää kuukaudessa. Vaan näyttääpä nyt kuitenkin tämän Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjankin kanssa käyvän lopulta niin, että sen tuotoilla vain paikataan keskusliikkeen pohjatonta kassaa ja johdon vääristä päätöksistä syntyneitä tappioita.

Julkaistu maanantaina 7.4.2014 klo 17:02 avainsanoilla markkinointi ja viestintä.

Edellinen
Miekkakalan salaisuus - osa 1
Seuraava
Miekkakalan salaisuus - osa 2