Sarjakuvasensuuria

Takavuosina kohistiin sarjakuvahahmojen vaatetuksesta. Keskustelun keskiöön nousi tuolloin Aku Ankka ja kumppanit, jotka taapertavat vuodesta toiseen ilman housuja. Kohu sai alkunsa vuonna 1977, kun Helsingin nuorisolautakunta päätti lakkauttaa Aku Ankka -lehden tilauksen kaupungin nuorisotiloihin. Syyksi kerrottiin tuolloin sarjakuvasankarin pukeutumistyyli ja elämäntapa. Akulla kun ei ollut housuja ja hän eli 1970-luvun ahdasmielisen yhteiskuntailmapiirin mittojen mukaan vakiintumattomassa suhteessa Iines Ankan kanssa. Aku Ankka on tuottanut poliitikoille päänvaivaa ennenkin. Esimerkiksi vuonna 1974 Kemin kaupunginhallitus päätti lopettaa lehden tilaamisen lastenneuvolaan, koska se katsoi sen liian länsimaiseksi. Tässä vaiheessa kannattaa lukea Aku Ankan luojan eli Walt Disneyn (1901-1966) elämäkerta Amerikkalaisuuden ikoni (WSOY, 2008), josta selviää, että Disney oli avoimen kommunisminvastainen, mikä vielä 70-luvulla heijastui luonnollisesti yhtiön tuotantoon.

Aku Ankan taskukirjojen pohjoismaisia kansikuvia

Uusin Aku Ankan sensurointi on tältä vuodelta. Lähestyvien Rion olympiakisojen kunniaksi Aku Ankka julkaisee taskukirjan numero 443 nimellä Rio, Ohoi! Sarjakuvan tarinat ovat pitkälti Euroopassa kiertävää materiaalia eli samat seikkailut julkaistaan usein myös naapurimaissa. Ei liene siis yllätys, että Ruotsissa Kalle Anka ja Norjassa Donald Duck seikkailevat niin ikään Rion maisemissa samoihin aikoihin. Oheisessa kuvakoosteessa ovat pohjoismaisten taskukirjojen kannet vierekkäin. Vasemmalla on suomalainen, keskellä ruotsalainen ja oikealla norjalainen taskari. Nopeasti vilkaistuna kansikuvissa ei näyttäisi otsikoita lukuun ottamatta olevan mitään erikoista. Tarkemmin kun tutkii Aku Ankan suomalaista kantta, huomaa siinä kuitenkin yhden merkittävän eron muihin kansiin verrattuna. Vasemmassa reunassa oleva Rio de Janeiron kuuluisa nähtävyys, Jeesus-patsas on poissa suomalaisesta kannesta. Patsasta muistuttava Jeesus-ankka on korvattu Walt Disney -logolla.

Soitin Aku Ankan toimitukseen kysyäkseni syytä sensuroinnille. Toimitus kertoi, että Aku Ankan linjana on ollut jo pitkään pysyä erossa uskonnosta ja politiikasta. Näin ollen myös uskonnolliset symbolit, kuten Rion patsas on pyyhitty kannesta, jotta se ei loukkaisi kenenkään uskonnollista vakaumusta etenkin, kun patsas on vielä muotoiltu ankaksi. Kieltämättä ensimmäiseksi mieleen tulevat viime vuosina sarjakuvapiirtäjiin kohdistuneet väkivaltaisuudet, joita on toteutettu milloin minkäkin uskonnon varjolla. Rio, Ohoi! -taskukirjan kansikuva on piirretty katolisen kirkon mahtimaassa Italiassa, jossa tällaiset kuvitukset eivät ehkä häiritse ketään. Suomi sen sijaan haluaa pysyä puolueettomana joka suhteessa, oli sitten kysymys politiikasta, uskonnosta tai maanpuolustuksesta. Toimitus kertoi myös, ettei ole ollut yhteydessä muiden Pohjoismaiden toimitusten kanssa eli yhteistä pohjoismaista päätöstä kuvan sensuroinnille ei ole. Myöskään attentaatit toimituksiin eivät ole vaikuttaneet sensurointipäätökseen, vaan taustalla on Aku Ankan linja olla kuin suomalainen sauna, jossa ei puhuta uskonnosta eikä politiikasta.

Julkaistu maanantaina 18.7.2016 klo 10:37 Sarjakuvat-luokassa.

Edellinen
Justo Gallego Martínez -katedraali
Seuraava
Langatonta skannailua