Kaikki maailman musiikki

Markkinointi on tärkeä elementti liiketoiminnassa. Ilman markkinointia ja mainontaa emme välttämättä edes tietäisi tavaroista ja palveluista, joita elinkeinonharjoittajat ja yritykset myyvät ja tarjoavat. Markkinoinnin muodot ovat vähintäänkin yhtä kirjavat kuin tuotteitaan tarjoavat firmatkin. Toisinaan markkinointi lipsahtaa hyvän maun ulkopuolelle, jolloin mainonnan kohde saakin itse asiassa kielteistä mainosta. Aggressiiviset mainoskampanjat kuitenkin kuuluvat osana myyntiponnisteluja, sillä kuluttajien huomio on herätettävä joskus keinoja kaihtamatta.

Olen viime päivinä pannut merkille Soneran laajakaistamarkkinoinnin. Siinä laajakaistan tilaajalle tarjotaan Spotify Premium -palvelua, jonka tosin voi ostaa myös erikseen. Mainoksen otsikossa komeilee isoilla kirjaimilla: "Kaikki maailman musiikki." Heti alkuun pitää huomauttaa, ettei väite pidä paikkaansa. Spotifyssä ei nimittäin ole saatavana kaikkea maailman musiikkia. Tarkalleen ottaen palvelusta puuttuu hyvinkin paljon tunnettuja ja nimekkäitä artisteja ja heidän tuotoksiaan. Esimerkiksi sellainen kotimainen rocklegenda kuin Hurriganes loistaa melkoisella poissaolollaan. Tarjolla on ainoastaan muutamia uudempia albumeita, mutta alkuaikojen levyjä en ole onnistunut palvelusta löytämään. Artisteja myös häviää Spotifystä kesken kaiken. Tammikuussa kuuntelin vielä Paul McCartneyn levytyksiä, mutta nyt älppärit ovat kadonneet Spotifystä. Oikeastaan olen hämmästellyt, miten vähän mielimusiikkiani Spotifystä lopulta löytyy. Tämän vuoksi pitänee asettaa kyseenalaiseksi Soneran väite kaikesta maailman musiikista ja miettiä, josko kyseessä on peräti harhaanjohtava mainonta.

Toinen seikka Soneran Spotify-markkinnoinnissa liittyy mahtailevaan "Vain Soneralta!" -väitteeseen. Kyseinen väite sisältää Soneralle niin tyypillisen ja kenties tärkeän yksinmyyntioikeuden, sen kuuluisan monopolin. Sonera väittää mainoksessaan, että vain heidän kauttaan voi ostaa Spotify Premiumin. Tämäkään väite ei pidä paikkaansa, sillä Premium-palvelun voi ostaa suoraan Spotifyltä samoilla ehdoilla kuin Soneraltakin. En löytänyt Soneran mainoksesta mitään eroja, jotka olisivat tehneet nimenomaan heidän myymästä palvelusta erilaisemman kuin Spotifyn itsensä tarjoamana. Kauppiaat yrittävätkin kaikin keinoin erilaistua kilpailijoistaan ja markkinointia harjoitetaan joskus sen hämärillä rajoilla. Monet kuluttajat ovatkin usein tietämättömiä asioiden oikeasta laidasta ja juuri näihin tiedonpuutteen rakosiin markkinointi iskee. Spotify on juuri tällä hetkellä yksi Internetin kuumista palveluista. Se on kaikkien huulilla ja siksi sen nimellä ratsastetaan. Ikävää vain on todeta, että tässäkin markkinointi ampuu yli ja kertoo puolitotuuksia.

Julkaistu torstaina 22.4.2010 klo 17:09 avainsanoilla Internet, markkinointi, musiikki ja viestintä.

Edellinen
Helsingin seudun museot
Seuraava
Ruma nimi